środa, 9 grudnia 2015

„Chcę, mogę, będę!”. Wycieczki dla dzieci słabowidzących (zdjęcia, wideo)

Dziesięcioro  uczniów klas starszych (dwie klasy) Żytomierskiego specjalnego ogólnokształcącego  szkoły-internatu numer 1 dla dzieci niewidomych i słabowidzących wzięło udział w społecznym  projekcie „Chcę, mogę, będę!”. Kilku uczestników ma polskie pochodzenie.

Od 24 października do 12 listopada 2015 roku uczniowie brali udział w różnych wycieczkach skierowanych na wybór zawodu, grupowych i indywidualnych spotkaniach z przedstawicielami róznych zawodów. Spotkali się z wojskowymi drugiego batalionu 95-ej załogi, odwiedzili studium fotograficzne, placówkę medyczną, telewizję, firmę komputerową bank; byli na wycieczce w muzeum „Rzemieśniczy dwór”, gdzie najdują się unikatowe starodawne przedmioty, również wzięli udział w warsztatach z make-up i własnoręcznie robili cukierki. Czytaj więcej>>>

Projekt , „Chcę, mogę, będę!” realizowano w ramach IV etapu projektu „Szkoły Polonijnych Liderów Lokalnych” przy wsparciu Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP i Fundacji „Sempre a Frente” podczas realizacji programu „Współpraca z Polonią i Polakami za Granicą w 2015 r”.


Tatjana Fedorczuk, zastępca dyrektora Żytomierskiego specjalnego  ogólnokształcącego  szkoły-internatu numer 1 dla dzieci niewidomych i słabowidzących:

- Dzieci mające wady wzroku mogły realizowac swoje marzenia związane z wyborem zawodu na przyszłość. Czy jest to potrzebne dzieciom? Jednoznacznie, że tak. Przede wszystkim , one mogły pokazać siebie i spróbować czy rzeczywiście mogą opanować wybrany zawód. Społeczne programy są ciekawe, ponieważ łaczą wokół dużo ciekawych ludzi.


Pod koniec projektu dzieci własnoręcznie zrobiły album, w którym wpisały swoje wrażenia z wycieczek i warsztatów.

19 listopada w Żytomierskiej obwodowej bibliotece dla dzieci odbyły się fotowystawa i pokaz filmowy projektu „Chcę, mogę, będę!”. Przed tym  organizatorzy wręczyli podziękowania  osobom, które bezpłatnie prowadziły wycieczki i warsztaty, a uczestnikom – na pamięć nalepki, notesy i długopisy z logiem projektu.

Według organizatorów, przed realizacją projektu oni spotkali się z dziećmi z udziałem psychologa i nauczycieli placówki oświatowej i zapytali je kim one chcą zostać w przyszłosci .


Komentarze i ważenia uczstników projektu „Chcę, mogę, będę!”

Anna Czeredniczenko, uczestnik projektu ,, Chcę, mogę, będę!’’:

- Zrozumiałam , żeby zostać dziennikarką trzeba umieć ciekawie pisać teksty. Było bardzo fajnie! Robiliśmy cukierki . Spodobał się duży autobus. Brałam udział w projekcie razem ze swoim przyjacielem Oleksijem i jemu przkazuję słowo .

Oleksij Zabrodzki, uczestnik projektu ,, Chcę, mogę, będę!’’:


- Rozmawiałem z wojskowymi, jadłem pilaw, byłem w środku BTR–u. Myślałem , że wojskowi są smutni, poważni, ale kiedy zobaczyli dzieci, bardzo się ucieszyli. Bardzo się spodobało w muzeum rzemieślniczym,  motocykl „JAWA”. Zrozumiałem ,że istnieje  wiele ciekawych zawodów. Zechciałem postawić sobie metę i iść ku niej.

Krystyna Rudenko, uczestnik projektu „Chcę, mogę, będę!”:

- Bardzo mnie się spodobały warsztaty z make-up. Otrzymałam niezapomniane wrażenia i dowiedziałam się dużo ciekawych rzeczy. Bardzo spodobało się na warsztatach z robienia cukierków, wyszły mi bardzo smaczne. Każda wycieczka była ciekawa .

Anton Liszczyński, uczestnik projektu „Chcę, mogę, będę!”:

- Bardzo mnie się spodobało w muzeum,, Rzemieśniczy Dwór’’.pokazywali nam starodawne przedmioty, które wykorzystywano w XVIII –XIX wieku, pokazywali motocyjle. Pod czas wycieczki bardziej zaprzyjaźniłem się z innymi uczestnikami.

Ludmiła Grybowska, uczestnik projektu „Chcę, mogę, będę!”:

- Najbardziej się spodobało mi  w muzeum.   Było bardzo fajnie, dużo ciekawych i nowych rzeczy.  Chciałam zobaczyć przykład sukcesywnego zarządzania. Byłam na wycieczce do banku, ale nie jestem pewna,że wybiorę ten zawód.

Petro Formaniuk, uczestnik projektu „Chcę, mogę, będę!”:

- Najbardziej mnie się spodobał bank i muzeum, tam jest dużo ciekawych rzeczy. poznaliśmy czym się zajmowali ludzie dawniej , rzeczy które oni wykorzystywali. Najbardziej zapamiętała  się wycieczka do placówki telewizyjnej, opowiedzieli nam jak przygotowują programy, robią montaż.

Anna Dobrzańska, uczestnik projektu ,, Chcę, mogę, będę!’’:

- Byłam na  wycieczce do placówki medycznej, gdzie dużo się dowiedziałam nowego, ale najbardziej spodobało się mi w banku i studium fotograficznym. Jest tam taki duży aparat fotograficzny! Ogólnie bardzo mnie się spodobało!

Dmytro Moroz, uczestnik projektu ,, Chcę, mogę, będę!’’:

- Ogólnie rzecz biorąc, wszystko mnie się spodobało, ale najbarzdiej wycieczka do banku. Wydaje mi się, że chciałbym tam pracować.

Nadija Kyryczenko, uczestnik projektu „Chcę, mogę, będę!”:

- Taki projekt pomaga dzieciom dowiedzieć się o zawodzie , który one chcą wybrać i zobaczyć czy mają zdolność do niego, czy im to rzeczywiście pasuje i jest potrzebne. Moim marzeniem jest zostać fotografem. Ono sie nie zmieniło. Otrzymałam doświadzcenie, że fotografem być niełatwo,ale bardzo interesująco. Również spodobało mi się na telewizji. Tam zobaczyliśmy pracę dziennikarzy, operatorów dźwiękowych. Było bardzo ciekawie, zachwycająco!

Alina Dembicka, organizator projektu „Chcę, mogę, będę!”,uczestnik projektu „Szkoła Polonijnych Liderów Lokalnych”, członek  ŻOMPO „Zjednoczenie Szlachty Polskiej”:

- Pod czas projektu staraliśmy się przybliżyć dzieci do swoich marzeń. Uważam , że wszystko o czym marzymy może się spełnić. Właśnie to starali się pokazać i wyjaśnić dieciom. Najważniejsze to marzyć i działac, dokładać wysiłku i wszystko będzie dobrze. Mamy nadzieję na dalszą współpracę z Fundacją SEMPRE a FRENTE oraz Ministerstwem Spraw Zagranicznych RP.

Społecznymi partnerami projektu „Chcę, mogę, będę!”, które pomagały w realizacji projektu, konsultowały, nadawały bezpłatne pomieszczenia do prowadzenia fotowystawy i prezentacji filmu, były Żytomierski specjalnegy  ogólnokształcący  szkoła-internat numer 1 dla dzieci niewidomych i słabowidzących Żytomierskiej rady obwodowej oraz Żytomierska obwodowa biblioteka dla dcieci Żytomierskiej rady obwodowej. Umowę o społeczne partnerstwo podpisano 1 października 2015 roku.

























































Brak komentarzy:

Prześlij komentarz